URL : https://www.valka.cz/Prerov-Letiste-t45161#455300
Verze : 0
Přerov, letiště
Nacházelo se na 49° 27´ severní zeměpisné šířky a 17° 25´ východní zeměpisné délky, jeho nadmořská výška činila 265 m. Jednalo se o nepravidelný čtyřúhelník o rozměrech 965 x 760 m, první postavený objekt se nacházel v severním rohu plochy. Letiště bylo dáno prozatímně do provozu v srpnu 1938
Jednotky nebo úřady umístněné v posádce: jedna letka Leteckého pluku 2, doplněná Leteckou radioelektrickou stanicí 19, Leteckou povětrnostní stanicí 16.
URL : https://www.valka.cz/Prerov-Letiste-t45161#176478
Verze : 0
Reklama
Přerov ( Henčlov / Bochoř) (4,5 km JZ od města Přerov) 1. Zeměpisné souřadnice: 1.a) "Henčov" nebo tzv. Základna (areál původního "travnatého" letiště 49°26'13.339"N 17°24'33.808"E 1.b) "Bochoř" (nové letiště s betonovou VPD)49° 25' 33.37", 17° 24' 17.71" 2. Nadmořská výška: 206 m 3. Zeměpisný směr dráhy: 066° / 246° 4. Rozměry: 2 500 x 60 m 5. Povrch VPD: beton 6. Přívodné radiostanice: (na směru 066°) a) VPRNS: (dálná) CK 213,5 kHz (3900 m od vstupního prahu VPD) b) BPRNS: (bližná) C 441,0 kHz (950 m od vstupního prahu VPD)
Volací znak: „CvrčeK“
Zdroj: Bez nich by nevzlétli, Svět křídel 2008
Dráhový systém (Foto vlastní sbírka)
URL : https://www.valka.cz/Prerov-Letiste-t45161#339980
Verze : 1
URL : https://www.valka.cz/Prerov-Letiste-t45161#339981
Verze : 1
Tak pomocí leteckých měřických snímků pocházejících z roku 1948 lze konstatovat toto. Areál letiště Bochoř a Henčlov je defacto stejný (tedy s tím že Bohoř je větší a jinak situovaný). Pokud se týká Henčlova, tak jeho budovy se nacházely na pozici 49°26'13.339"N, 17°24'33.808"E www.mapy.cz , krom těchto budov letiště tvořila louka, obdelníkového tvaru s delší stranou směrem k obci Bochoř a kratší k Henčlovu. Udané zeměpisné souřadnice (49° 27´ severní zeměpisné šířky a 17° 25´ východní zeměpisné délky,) lze prohlásit za chybné.
Zdroj: letecký měřický snímek z roku 1948
URL : https://www.valka.cz/Prerov-Letiste-t45161#344717
Verze : 0
Reklama
Z historie letiště Přerov
25.6.1911 - let Ing. Jana Kašpara s letounem Bleriot IX na vojenském cvičišti u Jezdeckých kasáren trati Přerov-Henčlov-Bochoř v délce 18min 40 sec 10.3.1925 - Ministerstvo veřejných prací ČSR požádalo Stavební úřad Olomouc o vyhledání pozemku o rozloze 400 x 800m u města Přerova v roce 1936 - uvažuje se o ploše vlevo od Henčlova 13.1.1927 - ustanovení přerovské skupiny MLL patřící pod olomouckou župu v Olomouci z iniciativy Ing. A. Němce 23.9. 1927 - I. Letecký den za účasti letounů olomoucké župy MLL letouny 2x Aero A-12, 2x Brandenburg a roje vojenských stíhací letounů z Olomouce 14.9.1930 - II.LD na propůjčených pozemcích statkáře L. Šilhavého u Výmyslova za účasti letounů MLL Olomouc 15.2.1933 - byl založen plachtový odbor přerovské MLL, první lety větroně na vojenském cvičišti na svahu kopce u Újezdce 4.5.1936 - návrh města Přerova MNO o zřízení letiště 6.9.1936 - 6.9.1936 letecká expozice na Zemské výstavě 1936 v Přerově vystavované letouny Šmolík Š-20, Aero A-11, Zlín Z-XII, Zlín V.
7.3.1937 - schválení výstavby kasáren pro leteckou jednotku městem Přerov a darování plochy 800 x 1000m pro zřízení letiště Květen 1937 - byl vypracován projekt letiště Podzim 1937 - výstavba příjezdové cesty k letišti o délce 300 m Září 1937 - přesun 63. letky Leteckého pluku 2 v Olomouci na budované letiště Letadla ve výzbroji Aero A-100, Aero A-101, B-71 (licenční sovětské SB-2) a Praga E-39, 1.12.1938 stálé přemístění 63. letky velitel letky mjr. V. Skoba zástupce VL npor. B. Horák první důst. Por. F.Fajtl Březen 1938 - počátek stavebních prací na letišti Červenec-srpen 1938 - výstavba prvního hangáru Říjen 1938 - letiště je hotovo ze 70% 4.11.1938 - podpis nájemní smlouvy mezi městem Přerov a vojenskou správou na 25 let s Platností od 1.4.1938 do 31.3.1963 21.12.1938 - zahájení kolaudace (hangár) Březen 1939 - letiště je vyhodnoceno jako stalé vojenské letiště o rozměrech 780 x 1000m
Po válce obnovení provozu na cvičišti nad Újezdcem plachtaři, jejich činnost byla ukončena v dubnu 1946, kdy se plachtaři přestěhovali na letiště v Henčlově 15.9.1945 - pro zajištění provozuschopnosti letiště vzniká pozemní jednotka Letištní peruť Přerov na základě Zvláštního důvěrného rozkazu č.1 VL 3.O ze dne 6.9.1945 Velitelem ustanoven mjr.let. Oto Lazar Září 1945 - nabídka MNO na dobudování vojenského a vybudování civilního letiště, město Přerov, to nabídlo zvětšení plochy v hlavním směru 340?/160? z původních 950 x 800m na 1200m Leden 1946 - Letištní peruť nahrazuje Letištní správa Přerov podléhající II.leteckému okruhu Brno Červen 1946 - zahájena výstavba dvou ocelových hangárů z Vítkovic, které byly dodány v Listopadu 1946 1.8.1946 - zřízení Letecká základna 11 pro Letecký pluk 43 (zpravodajský), letouny C-3 a K-65 1.9.1946 - zahájení pravidelného leteckého provozu Srpen 1947 - bylo rozhodnuto o budování betonové VPD v Přerově jako důsledek zavádění proudové letecké techniky na území ČSR leden-únor 1948 - byl zpracován projekt na betonovou VPD o délce 2000m ve směru 066°/246°, blíže k Bochoři 3.3.1948 - udělen Leteckému pluku 43. čestný název Dr. E.Beneše 10.3.1949 - byl pluk redislokován do Milovic 1950-1951 - Letištní správa 11 / 11. letištní správa Přerov Květen 1950 - přemístění 2.letky 45.leteckého pluku z Plzně na letiště Henčlov pro spolupráci s dělostřelectvem. Letka odešla z letiště v březnu 1952 1951-1991 - 11. letištní prapor Podzim 1951 - byla dobudována betonová VPD 15.2.1952 - přesunutí Proudového výcvikového střediska letectva(PVSL) z Milovic, výcvik na letouny MiG-15/S-102 konec roku 1952 - ukončen provoz z letiště Henčlov 1.1.1953 - PVSL v Přerově přejmenován na 7. školní letecký pluk v podřízenosti 15. leteckého sboru, stav 10 letounů S-102 a pět CS-102, pluk zrušen 1.10.1954 a personál odchází do Pardubic květen 1954 - první přistání letounů Il-28 sevětskými posádkami 1.11.1954-1.10.1960 - 46. letecká divizní opravna říjen 1954 - přemístění 25. bombardovacího leteckého pluku (bolp) z důvodu přeškolení a přezbrojení z letounů C-3 Siebel na Il-28 listopad 1955 - přemístění 24.bolp- přeškolení a přezbrojení na Il-28 velitelství 46. bombardovací divize s velitelským rojem 46.bold do roku 1960. Štáb pluku, společně s létajícím personálem, užíval vícepatrovou budovu v Čechově ulici naproti dnešnímu OD Prior v centru města (původně patřila n. p.MORAVOSTAV) 1959-1962 1959-1960 vznik Zahraniční výcvikové (bombardovací) letky, od 01.09.1960 vztvoření 56.výcvikové letky (zahraniční), pro výcvik na bombardovacích a dopravních letounech červen 1958 - letiště Přerov je zařazeno jako civilní letiště do sítě Čs. Aerolinií, letouny DC-3, Il-12, od roku 1960 Av-14T, ukončení civilního provozu v roce 1974 01.09.1958 - srpen 1960 46. Protiradiotechnická letka ("Netopýr") speciální průzkumná jednotka k provádění radiotechnického průzkumu a REB 15.09.1960 - 46. bold zrušena 1961 - 51.výcvikové letky z Hradce Králové s letouny Mig-15 1961-1962 - vytvoření 51.(zahraniční) výcvikové letky a zahájení přeškolování na dopravní letouny Il-14 1962-1965 - 29. letištní prapor 1962 - 10. letecké opravovny, od září 1964 v podřízenosti VLU září 1962 - sloučení letek MiG-15 a Il-14 a vytvoření 4.leteckého školního pluku, patřícího pod Letecké učiliště později Vyšší letecké učiliště v Košicích, pluk je zajišťován 11.lpr a 1.prRTZ září 1964 - bylo ukončeno létání s letouny Il-28 a začíná na L-200 Morava, část pilotů z letky Mig-15 na L-29 Delfín 1965-1969 - Vel. roj 2. stíhací bombardovací letecké divize 1965-1973 - 21. letištní rota „S“ 1965 - LO transformovány na 32.LVO Červenec 1965 - zřízení 10.protiradiotechnického oddílu s letouny Il-28 a Av-14T, oddíl sídlil v Želatovských kasárnách, byl rozpuštěn v září 1969 pro nesouhlas se vstupem vojsk Varšavské smlouvy na naše území v srpnu 1968 červenec 1965 - zrušení bombardovacího letectva v armádě 01.09.1965 - přemístění 4.lšp na letiště Hájníky 1965 - velitelství 2.stíhací bombardovací letecká divize do roku 1969 s Vel. rojem 2. stíhací bombardovací letecké divize 19.5..1965 - zrušen 25.bolp 01.07.1965 – 01.09.1969 - 10.prtlo v podřízenosti 10.LA s vrtulníky Mi-1 aMi-4 23.9.1965 - přemístění 6. stíhacího bombardovacího leteckého pluku (sbolp) z letiště Hájníky letouny Mig-15 bis, bis SB, UTI, u pluku velitelský roj 6.sbolp s vrtulníky Mi-1 září 1969 - dodávka L-29 Delfín k 6.sbolp zrušena 2.sbold, 6.sbolp patří do podřízenosti 34.sbold 1969-1973 - Výcvikové středisko letectva 1973 - 1.školní letecký pluk 1973-1992 - 28. letištní prapor 27.6.1973 - přistávají na letišti 6.sbolp první letouny Mig-21MF a UM. Do konce roku jsou přeškoleny první dvě letky a Mig-15 jsou vyřazeny.V druhé polovině roku 1974 je přeškolena i třetí letka, ve výzbroji zůstaly i nadále Mig-15 a L-29 1978-1973 - 30. letištní rota "S". Jednotka byla určena k zabezpečení sovětských sil při případné operaci proti NATO,hlavně NSR. Do 1981 - je letiště využíváno letouny Jak-40 a Av-14T jako křižovatka poštovních letů na trati Praha-Přerov-Brno-Sliač 1983 - pluk se účastní na výcviku pilotů lybijského letectva na Mig-21,stíhací výcvik byl u 3. letky 6. sbolp na letounech MiG 21 MF a UM 22.6.1988 - první vývozní lety na letounech Su-22 u 6.sbolp 30.1.1989 - 6.sbolp v podřízenosti velitelství 10.LA Hradec Králové 1991-1993 - 61. prapor letištního a RTZ Přerov 1991 - dostal 1.šlp do výzbroje letouny Mig-21, avšak výcvik na nich byl ukončen v roce 1993 Výcvik pokračuje na podzvukových L-29 a L-39MS ( prvních šest L-39MS přelétnuto 2.7.1992 z Vodochod, ev. čísla 0001-0006) 31.7 1991 - 6.sbolp "Opavský" byl zrušen 1992-1993 - 5. prapor letištního a RTZ Přerov 1.1.1992 - 1.šlp v podřízenosti 1.smls Hradec Králové V květnu 1993 udělen čestný název"Generála Karla Janouška". 1992 - letecké společnosti Olomex s.r.o. s letounem L-200 Morava, zánik v roce 2002 1.1.1993-1.10.1994 - u 1.lšp vrtulníky Mi-2,8V druhé polovině roku 1993 bylo od 51. vrp předáno sedm vrtulníků Mi-2 (0242, 0244, 3302, 5432, 7741, ..) k 1. lšp a 4. sslt do Přerova. Z Bechyně byla předána Mi-8 0313. v říjnu 1993 - 82. sslt se přesunula do Přerova a k 1.11.1993 se přeměnila na 4. sslt (27x Mig-21MF/MU, 1x Mi-2). Podřízena v podřízenosti 2.dPVO Brno (ta je pod 4.sbor PVO Stará Boleslav) 31. 12. 1993 - došlo k přejmenováni 32. LVO na 52. LVO a v roce 1996 na 32. leteckou opravárenskou základnu (32.LOZ). 1994 - vznikla 35. letecká základna, která vznikla na základě zrušeného 5. prlrtz a 61. prlrtz 1.1.1994 - 1.šlp v podřízenosti 3.sboru taktického letectva Hradec Králové 1.10.1994 - byla 4.sslt zrušena a začleněna do 4. letecké základny PVO 31.10.1994 - 1. lšp byl "přetransformován". V Pardubicích byla k 1.11.1994 ustanovena 34. základna školního letectva zpět nahoru Vrtulníky v Přerově 1.12.1994 - na základě rozkazu ministra obrany je od 1.1.1995 ze zrušených vrtulníkových útvarů 51. vrtulníkového pluku Dr. E.Beneše v Prostějově a 11. vrtulníkového pluku v Plzni -Líních a 35. letecké základny Přerov založena 33. základna vrtulníkového letectva v Přerově 15.12.1994 - zaujímá jeden vrtulník Mi-17 dvacetčtyři hodinovou službu Letecké pátrací a záchranné služby (LPZS) na letišti Přerov-Bochoř 1.1.1995 - vznik 33. základny vrtulníkového letectva, základna má ve výzbroji vrtulníky Mi-2,Mi-8 PPA, Mi-9 IVOLGA, Mi-17, Mi-24 D, DU,V do 30.9. 1997 - v podřízenosti 3.sboru Taktického letectva Hradec Králové do 30.9. 2002 - v podřízenosti VeVzS ve Staré Boleslavi od 1.10. 2003 - v podřízenosti VeSpS v Olomouci 23.8-27.9.1996 - účast jednoho přerovského a kbelského vrtulníku v misi IFOR 1996-1997 - vybraní příslušníci základny se přeškolují v Polsku na vrtulníky W-3A Sokol 8.10.1996 - Česká armáda převzala 11 vrtulníků W-3A Sokol od PZL Šwidnik 20.3.1997 - 14.12.2001 mise SFOR Duben 1998 - drží jeden vrtulník Mi-17 povodňovou hotovost na letišti v Pardubicích při přívalových deštích na rychnovsku Červenec 1997 - přerovské vrtulníky se účastní záchranných prací při povodních na Moravě,operují z letiště Olomouc -Neředín, přerovské letiště bylo zatopeno 1.1.1999 - 334. vrtulníková letka byla zrušena a vznikla 333. vrtulníkovou letku letecké-taktická skupiny 1.4.1999 - založen 334. vrtulníkový roj sil okamžité reakce (SOR) vrtulníky Mi-17 v úpravě SOR 16.12.1999 - Úřad civilního letectví certifikuje letiště pro provoz civilních letadel podle přístrojů jako neveřejné mezinárodní letiště 8.10. - 14.11. 2001 - stráží bezletovou zónu kolem Dukovan dvě Mi-24 8.-14.1.2002 - Státní podnik LOK odkoupil vrtulníky Mi-17 0801, 0804, 0806, 0810, 0813 a 0815 13.5. 2002 - Bojového praporu a historického názvu "33. zVrL Edvarda Beneše" Srpen 2002 - přerovské vrtulníky se účastní záchranných prací při povodních v Čechách Listopad 2002 - zabezpečení Summitu NATO vrtulníky Mi-17,24/35 ze Kbel 27.1.2003 - Armáda ČR získala z Ruska první tři bitevní vrtulníky Mi-24V (ev. č. 7353, 7354 a 7355), dodané v rámci deblokace zbývajícího ruského dluhu Červenec 2003 - čtyři nové vrtulníky Mi-24V 7356, 7357, 7358 a 0981 31.12.2003 - Provoz vrtulníků Mi-24D u AČR byl ukončen. 1.1.2004 - sloučení 32.LOZ s tlot. 33.zVrL a vytvořila se 234.tlolt květen 2005 - dodávka 16 vrtulníků Mi-171Š v rámci deblokace ruského dluhu 13.4 - 14.12.2005 - mise EUFOR Duben 2005 - dorazila skupina českých pilotů, palubních techniků a techniků z 23. zVrL a z Úřadu státního ověřování kvality do letecké továrny v Ulan Ude, kde se přeškolí na nový vrtulník Mi-171Š. 2.12.2005 - přivezl An-124 z Ruska do Pardubic poslední tři nové vrtulníky Mi-171Š. květen 2006 - vycvičení první instruktoři v létání s brýlemi pro noční vidění (NVG) 17.1.2006 - přistálo v Pardubicích letadlo An-124 Ruslan s posledními třemi vrtulníky Mi-35 9.2.2006 - byla v rámci deblokace ruského dluhu ukončena poslední dodávka vrtulníků do výzbroje Armády České republiky 2.4.-16.12.2007 - mise KFOR 5.4.2007 - česká vláda schválila, že Afghánistánu daruje 12 nepotřebných bojových a dopravních vrtulníků Mi-17/24 19.8.2008 - přelet prvních bojových vrtulníků Mi-24V/35 z Přerova do Náměště nad Oslavou 1.10.2008 - vznik letky bitevních vrtulníků v Náměšti nad Oslavou, vzniká 231. vrtulníková letka s vrtulníky Mi-17 a Mi-171Š ( 16 vrtulníků Mi-171Š,tři Mi-17 a pět Mi-17 v úpravě SOR) zrušen 5.roj SAR, vrtulníky W-3A Sokol přebírá základna Kbelyzároveň se v pohotovosti SAR střídají piloti ze Kbel, VeSpS Olomouc (s vrtulníkem W-3A) a 231.vrl (Mi-171Š prosinec 2008 - měly být dodány modernizované vrtulníky Mi-171Š, ve skutečnosti byly dodány až v červnu 2009 1.5.2009 - vrtulníky Mi-171Š drží nepřetržitou pohotovost v rámci služby SAR 11.2.2010 - ukončena hotovost vrtulníku Mi-17 či Mi-171Š pro SAR v Přerově. Hotovost se přesouvá na vrtulník Mi-35 v Náměšti nad Oslavou
URL : https://www.valka.cz/Prerov-Letiste-t45161#455306
Verze : 2
Na letisku Přerov začali s demoláciou "úľov". Areál letiska sa má stať významnou priemyselnou zónou. Viac fotografií na www.gonzoaviation.com. Autor fotografií - Vladimír Jakab.
URL : https://www.valka.cz/Prerov-Letiste-t45161#662031
Verze : 0
Diskuse
Dobrý den, prosil bych opravu v příspěvku Vojenské objekty:Přerov letiště: Z historie letiště Přerov (https://www.valka.cz/topic/postview/339980/), kde je uved špatný rok - 22.6.1984 - první vývozní lety na letounech Su-22 u 6.sbolp. Správně má být 22.6.1988, protože pro 6.SBoLP byly tyto letouny smontovány od cca ůnora 1988 a předávány v květnu -červnu 1988. Prní vývozní lety byly uskutečněny u 1. letky ve středu 22.června 1988.
S pozdravem bývalý letovod -programátor 1. letky Karel Mlčoch
Edit buko1: opravené
URL : https://www.valka.cz/Prerov-Letiste-t45161#523170
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.